Balandrau

cim número 95 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Refugi d'Ulldeter-Coll de la Marrana-Coll de la Coma de l'Orri-Cims de la Coma de l'Orri-Puig de Pastiura-Puig de Fontlletera-Coll dels Tres Pics-Els Tres Pics-Balandrau-Torrent del Bogadé-Refugi de Coma de Vaca-Coma del Freser-Coll de la Marrana-Refugi d'Ulldeter
Cartografia  Ed. Alpina  Mapa Camprodon-Vall de Ribes
Coordenades  UTM Datum WGS84
Distància recorreguda  20,5 Km. Temps 6 h. 30 min.
Seguint fidel al meu gust per complicar les coses, em vaig decantar per anar al Balandrau des del refugi d'Ulldeter, seguint tota la carena de la Coma de l'Orri i la Serra del Catllar ja que va ser un itinerari que no trobava explicat per ningú, fet que feia encara més interessant l'excursió, que es pot catalogar de difícil, no per la seva dificultat tècnica si no  per la llargada i pel desnivell acumulat. Perdrem moltes vegades el camí ja que anirem carenant i crestejant però això, en dia clar, no hens hauria de preocupar ja que trobarem moltes fites i marques de terme i l'orientació és molt fàcil ja que aquestes muntanyes son molt obertes i tenim durant tot el trajecte els cims a la vista. No sabria dir que opció és la millor per fer el recorregut. Seguint el sentit horari, com és el cas del track fet , l'aproximació i ascens al Balandrau és molt còmoda i agradable, tot i que la baixada del Puig de Fontlletera fins al Coll dels Tres Pics carrega molt les cames, fet que fa una mica dura la curta pujada al Balandrau, però te l'inconvenient de la pujada al Coll de la Marrana des de la Coma del Freser. Trobo que després de 16 quilòmetres a les cames, aquesta pujada es força dura. Fent el recorregut en sentit contrari arribaríem d'allò més be fins el refugi de Coma de Vaca, gaudint de l'esplèndid  paisatge que ens regala la Coma del Freser, però guanyar l'alçada necessària per superar el Balandrau, el Puig de Fontlletera i el Puig de Pastiura...Deu n'hi do.
Primer de tot haurem d'arribar a la població de Camprodon. Sense arribar a entrar-hi, agafarem la carretera que ens portarà a Setcases i l'estació d'esquí de Vallter 2000. Passarem la població de Setcases i ens dirigirem, per carretera asfaltada, a les pistes d'esquí. Passarem un primer aparcament a l'alçada de l'Hostal de Muntanya Pastiura i, abans d'arribar a l'Heliport de l'estació d'esquí, aparcarem el vehicle ja que hem d'agafar el sender que es dirigeix cap el refugi d'Ulldeter.

Des de l'aparcament fins al Coll de la Marrana anirem seguint les marques del GR11 així que no hauríem de tenir problemes. Pot ser que trobem alguna congesta, com va ser el meu cas. Per no anar equipat vaig fer un bon volt i vaig aparèixer a mitja vessant del Gra de Fajol pel seu costat Nord-Oest així que vaig anar pel dret creuant un mar de pedres cap al Coll de la Coma de l'Orri, però lo normal és anar al pal indicador que trobem al Coll de la Marrana i agafar el sender que mana cap al refugi de Coma de Vaca. No el recorrerem durant molt de temps ja que ens haurem de decantar cap a l'esquerra per anar al Coll de la Coma de l'Orri agafant un sender prou evident que veiem a la base de la vessant de pedra descomposta que veiem a la nostre esquerra. Una vegada som al Coll de la Coma de l'Orri ja veiem un sender que ens anirà portant pels cims de la Coma de l'Orri fins arribar al Puig de Pastiura, punt més alt del nostre recorregut. Seguirem carenant per arribar al Puig de Pastiura del que baixarem sense trobar un camí clar, o perdent-lo de tant en tant, al Coll dels Tres Pics. Creuarem la pista que puja de la carretera de muntanya que uneix les poblacions de Tregurà i Pardines i, després de passar pels Tres Pics, superarem un costerut sender que ens deixarà als peus del punt geodèsic del Balandrau. Per baixar cap al refugi de Coma de Vaca tenim dues opcions: Una de llarga, que ens fa tornar de nou al Coll dels Tres Pics i baixar per la pista que surt en sentit Nord travessant la Coma de Mantinell i que resulta òptima si no es te intenció de parar al refugi. Altra opció més ràpida si es vol fer una parada al refugi consisteix a baixar seguint el Torrent de Bugader, de molt bon fet tot i la seva verticalitat i pendent pronunciat. Per un lloc o per l'altre acabarem sortint al GR11-7, que és el camí que farem servir per tornar. Aquest sender segueix tota la llera del Freser i nosaltres l'hem de remuntar fins arribar a l'alçada del Pluviòmetre que hauríem de veure a l'altra banda del riu a la nostre esquerra. A partir d'aquest punt, l'opció més dreta és la de deixar el GR11-7 que segueix pujant decantant-se cap a l'esquerra, i girar a la dreta, muntanya amunt,seguint també senyals de GR per anar a voltar un gran roc blanquinós que veiem molt per sobre de la nostre posició. L'altra opció, la de seguir el GR11-7 fins a trobar el GR11 també és correcta, i pot ser una mica més suau, molt poca diferència, però no crec que compensi degut a la volta que hauríem de donar. Així doncs, anem per on anem, acabarem al Coll de la Marrana així que ens tocarà desfer el camí fins al refugi d'Ulldeter i acabar a l'aparcament.
Deixo una descripció tipus Road-Book a la següent adreça: