Punta de les Airasses

cim número 65 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius
Descarrega't el mapa
Descarrega't el track
Descarrega't els waypoints
Descarrega't el perfil
Accedeix a l'àlbum fotogràfic

Dades pràctiques

Ref. de la Mussara-Coll de Negra-GR7-Mas de Joan Pau-l'Hospital dels Carlins-el Grau dels Racons-Masset de les Tosques-Mas de l'Adrià-Mas del Mestret-Punta de les Airasses-Ref.de la Mussara.
Cartografia   Editorial Piolet   Mapa Muntanyes de Prades
Coordenades   UTM Datum WSG84
Distància recorreguda   5,88 Km. Temps
1 h. 37 min.
Altura màxima   993 metres Ascens acumulat   311 metres
Comentaris
Aquest cim és un mirador privilegiat de la Costa Daurada amb una taula d'orientació que ens ajudarà a reconèixer tot el que ens envolta. Per la seva fàcil accessibilitat es fa difícil evitar la temptació d'assolir el cim des del refugi proper de la Mussara, i més si és com el meu cas, que ja venia de fer tres cims preliminars i em trobava ja prou castigat.
Quan vaig plantejar-me fer aquest cim i vaig analitzar la llista i el mapa dels 100 cims de seguida em vaig adonar que tindria feina per fer una bona planificació. Em trobava amb un triangle d'uns 46 kilòmetres de perímetre que comprenia cinc cims de dos comarques diferents, un d'ells, a més a més, cim comarcal. Es tracta del tossal Gros, la Cogulla, el Picorandan, la punta de les Airasses i la punta de la Barrina. Aquesta particularitat és un caramel per als que ens trobem embolicats amb aquest repte i ens hàgim de desplaçar des de terres llunyanes. Cert és que fer tots els cims el mateix dia, no crec que sigui possible ni és el més correcte, però per això tenim diferents refugis a la zona. Les alternatives van començar a brollar al cap. Com m'ho faria? Els faria tots? Els faria de forma individual o faria recorreguts agrupant cims? Necessitaria dos dies... a on dormiria?Bé, les respostes van trigar a sortir però finalment va quedar clar que faria els recorreguts de forma individual ja que així e ra més pràctic a l'hora de penjar-los en aquest bloc i així tothom tindria la informació per fer-la servir amb llibertat, a més a més, el desplaçament amb cotxe entre els diferents punts era senzill i per bones carreteres. També vaig veure que la millor opció per pernoctar era la del refugi de la Mussara. Està obert tot l'any, és econòmic i l’estat és satisfactori (Nati, 629750484). Aquest refugi és un bon punt de partida per fer les ascensions a la punta Barrina, al Picorandan i a la punta de les Airasses. Aquests tres cims, si es vol, es poden fer en un mateix itinerari enllaçant els nuclis del Bosquet i Capafonts pel pont de Goi, la cova de la Gralla i la font de la Llúdriga i de Capafons a la Mussara per l'avenc de la Febró. Finalment jo vaig planificar cinc recorreguts individuals, com ja s'ha dit. A causa d’aquesta planificació vaig preveure itineraris de no més de tres hores de caminada efectiva i de baixa dificultat, i vaig fer servir majorment itineraris GR i camins senyalitzats.
Així doncs, queda reflectit que el refugi de la Mussara pot ser un punt estratègic per muntar un recorregut que inclogui tres cims de la llista dels 100 cims. El Picorandan, la punta de la Barrina (sostre comarcal) i la punta de les Airasses. Es pot planificar la sortida en dos dies, pernoctant al refugi, o fer tots tres cims per separat. Així ho vaig fer jo, "obligat" per aquest blog per així poder penjar de forma individual cadascun dels cims, però crec que ha de ser molt interessant la primera possibilitat.
Bé, aquí, però, fem tan sols el recorregut de la punta de les Airasses. Al refugi, trobarem un plafó amb les múltiples excursions que es poden muntar des d’allà. Jo vaig triar l'opció de la ruta dels Carlins, amb alguna petita variació. Aquí no explicaré el trajecte, ja que ho faig a l'enllaç del final de la pàgina.
Aproximació en cotxe
Per fer aquest cim haurem de conduir fins a be a la bora del cim de la Punta de les Airasses així que per fer-lo més interessant  donarem una volta per tal de pujar aquest cim. Proposo la sortida des del refugi de la Mussara, del davant mateix de la seva porta d'entrada, i fer l'anomenada Ruta dels Carlins, amb alguna petita modificació. Per arribar al refugi anirem fins al quilòmetre 21 de la carretera T714, al Coll de la Negra. Trobarem senyals de trànsit que ens guiaran, per la carretera TV7093, fins al refugi.

Descripció del recorregut

Deixo una descripció del recorregut tipus Road-Book a la següent adreça:
https://drive.google.com/file/d/0B6mYUY9kv5v0bzhVS3BVdEdMMGM/view?usp=sharing