Tuca de Ballibierna

cim número 136 del llistat dels 100 cims de la FEECzona de descàrrega d'arxius

Presa de Llauset-les Fonts-vall de Llauset-collado de Llauset-tuca de les Culebres-pas del Cavall-tuca de Ballibierna-estanyets de Coma Arnau-estany de Botornàs-les Fonts-presa de Llauset
Cartografia  Ed.l Alpina  Mapa Aneto-Maladeta
Coordenades  UTM Datum WGS84
Distància recorreguda  12,500  Km. Temps 5 h. 12 min.
Aquesta vegada no hem fet res de diferent al que ha fet la gran majoria de mortals que han recorregut el massis de Ballibierna. Mirant els mapes disponibles no vam trobar gaires opcions així que no ens vam complicar la vida amb coses estranyes. Vam pujar des de la presa directament al coll de Llauset, tuca de les Culebres, pas del Cavall, tuca de Ballibierna i descens pels estanyets de Coma Arnau i Botornàs. Lo dit, res de nou.
Vam pensar de fer el recorregut en el sentit horari, a diferència d'altres propostes que ho fan pujant en sentit contrari, ja que pensàvem, i crec que sobre el terreny ho vam confirmar, que per l'altre costat l'esforç seria superior. Pel que vam veure, l'ascens seguint el riu de Llauset és molt més còmode, tret del trajecte que hi ha entre la cota 2600 i el coll de Llauset, que es fa per terreny molt dret i inestable, que fa que per cada pas que fas endavant facis un altre endarrere. A partir del coll de Llauset comença lo divertit del trajecte ja que es comença a caminar per terreny pedregós que farà oblidar ràpidament les fatigues de la pujada i s'ha de fer una curta i petita grimpada ( millor de pujada que de baixada ). El pas del Cavall es pot evitar fent un lleuger descens pel vessant meridional (sud) de la muntanya, però lo divertit d'aquest recorregut és precisament aquest pas, així que, per què evitar-lo? No és complicat superar aquest pas. Es pot fer de diferents maneres, depenent de la perícia de la persona. Hi ha que ho passa amb una cama a cada costat de la pared, com si muntés a cavall però hi ha també que ho fa pel costat menys pendent (septentrional o nord) ja que hi ha bones preses per fer-ho, tenint sempre en compte allò de tenir tres punts de suport mínim.
La sortida la farem des de l'aparcament que hi ha al començament de la presa de Llauset, final de la carretera asfaltada que puja des del poble de Aneto. Aquesta carretera es troba en bon estat i permet accedir-hi amb qualsevol tipus de vehicle. Les coordenades UTM són:
31T x=310987 y=4716721 segons el mapa Alpina de Aneto-Maladeta

Copio la descripció que el bon amic meu Jordi Freixa ha posat a wikiloc:
Per fer aquesta excursió cal un MÍNIM D'EXPERIÈNCIA EN FER PETITES GRIMPADES. Per creuar el Pas del Cavall cal NO TENIR POR NI VERTÍGEN. Recordeu que la millor forma de passar-lo és ASSEGUT, d'aquesta manera teniu un peu a cada costat de la carena i amb l'ajuda de les mans l'aneu passant. Agafarem la pista que ens puja a un petit túnel, el creuarem i seguirem el camí que ressegueix el estany de Llauset (direcció nord-oest), fin trobar una cruïlla de camins (pal indicador). Aquí continuarem pujant tot seguint el camí de la vall de Llauset, fins arribar al coll de LLauset. Per la carena (direcció nord, tot seguint les fites ) pujarem al caire de la muntanya i pujarem a la tuca de les Culebres i enfilarem per creuar el pas del Cavall. Molt lentament i amb prudència el creuarem (millor passar-lo assentat). Pujarem novament a la carena i arribarem al pic de Ballibierna. Creuarem tota la carena del Ballibierna (direcció est) i enfilarem la baixada als estanys. És un camí ben fressat. En arribar a baix a la zona de les pedres, les fites ens aniran marcant el camí a seguir. Primer per sobre de l'estany Rodo i després a l'estany Xelat. Continuarem baixant i arribarem als estanyents de Coma Arnau. Poc després ens trobem (pal indicador) amb el GR 11 (senyals de pintura vermella i blanca) que seguirem tot seguint el rec del Cap de Llauset. Passarem pel costat de l'estany del Botornàs (cara est) i arribarem a la cabana del Botornàs. Continuarem baixant fins a trobar la cruïlla del camí de la vall de Llauset (pal indicador). Des d'on desfarem el camí de l'anada fins a la presa de LLauset.