Pedracastell per Can Pouet

Ca l'Oliver-Font d'en Triest-Els Termes Llargs-Sot de la Mina-Can Torrus Vell-Venteveio o Turó d'en Vila-Pedracastell o Creu de Canet-Dos Pins-Can Dangla-Torrent del Pouet-Serra dels Termes-Can Xicoi
Lloc geogràfic: P.N. Montnegre i Corredor Lloc sortida: Ctra.  BV-5111 Km. 19,625
Cartografia: Ed. Alpina Mapa: P.N. Montnegre i Corredor
Coordenades: UTM zona 31 T Datum: European 1950
Data: 16/04/2014 Distància**: 12,061 Km.
Recorregut: Circular Ciclable: Si, amb variants
Terreny: Pistes i senders Orientació*: Complicada
Dificultat*: Moderada Esforç*: 3 sobre 5
Senyalització: Parcial Fonts: No
Total** 4 h. 39 min Caminant** 3 h. 04 min Parat** 1 h. 35 min
Màxima ** 307 metres Mínima ** 59 metres Acumulat** 553 metres
Com ja expliquí en l'altra ressenya els dubtes que em plantejava aquella proposta , vaig voler buscar un altre camí que evités la circulació pels camps de cirerers de la serra d'en Sala. Per a una altra ocasió queda el buscar un enllaç entre la pista de cap de Bou, can Figuerola i can Llober, evitant així haver d'anar fins l'altra banda de l'autopista C-32 i haver de transitar per asfalt durant una bona estona., fins enllaçar amb el torrent de la Teixonera i can Pouet, lloc per el qual el pas és franc i sense tancats fins la serra dels Termes. Aquesta banda de la muntanya, la vessant que dona a Canet, està farcida de camps de cultiu i propietats privades amb el pas restringit per tanques i ballats que fan difícil transitar fora de les pistes “oficials” pels que no coneixem el territori, i dic això ja que sobre el terreny trobem múltiples corriols i senders que ofereixen alternatives, però que al no estar reflectits en els mapes no tenim gaire clar si seguir-les o no. Serà qüestió, la propera vegada que m'acosti, d'anar a fer aquests corriols i passar del cim. Ens trobem davant d'un cim eminentment urbà que es deixa guanyar per qualsevol de les seves vessants i per tot tipus de gent, indistintament de sexes o edats. Potser la banda de llevant sigui la que més esforç físic demani ja que sortim de la població de Canet de Mar, al nivell d'aquest, però també potser sigui la banda més interessant ja que es poden visitar indrets i edificis emblemàtics de la zona, com poden ser la Misericòrdia i el castell de Santa Florentina, així com edificis singulars a la mateixa població. Molt més rural sembla la pujada des de Mestral, i molt més suau ja que partim de la cota 190 més o menys, a l'alçada de can Xicoi, a la carretera que enllaça Arenys de Munt amb Sant Iscle de Vallalta. Per totes quatre vessants trobarem pistes amples i en perfecte estat que permeten una fàcil i còmoda caminada fins el cim, o els cims ja que aquí tenim un altre exemple de discrepàncies entre cartografies. Si prenem com bona la que figura al Nomenclàtor oficial de toponímia major de Catalunya, reflectida també, com és lògic, als mapes de l'Institut cartogràfic de Catalunya, el Pedracastell és un cim de 308 m.s.n.m., a escala 1:25000 i 1:10000, i es troba uns centenars de metres més a gregal (nord-est) que el que figura al mapa d'Alpina, en el qual el Pedracastell o Creu de Canet figura amb una alçada de 287 m.s.n.m. Dono per bo aquest últim ja és el punt en el qual hi ha ubicada la Creu que serveix de far i mirador de la població de Canet i el mar, i és el que coincideix en altura amb el cim inclòs en el repte de la FEEC, però el primer és que té ubicat al seu punt més alt el vèrtex geodèsic. Com sempre que es donen aquests casos, millor anar a tots dos punts ja que la distància entre ells és escassa. Un últim apunt. Vaig triar aquest recorregut per aprofitar a visitar la vil·la romana que el mapa d'Alpina diu que existeix a prop de can Xicoi, entre els turons del Fangar i el de Bellsoleill però a l'hora de la veritat jo no vaig ser capaç de trobar-la. Si hi és, ho serà enterrada als camps de cirerers.
Proposo començar a caminar des de la carretera BV-5111, en punt quilomètric 19,625.

Comencem a caminar en sentit sud-est per una clara pista de terra de surt en aquella direcció, clarament visible des del lloc en el que hem aparcat. Als pocs metres caminats veiem una altra pista que te el pas barrat per una porta metàl·lica. Seguim doncs per la pista per la qual caminem travessem una cadena. Caminem ara en sentit nord-est. Pugem còmodament i suau i la pista gira 90 graus en sentit sud-est. Anem caminant sempre per la pista principal, no fent cas dels diversos desviaments que se'ns ofereixen per l'esquerra i arribem a una altre gir de la pista, ara a l'esquerre, i veiem una altra tanca que barra el pas a la zona del turó del Fangar, amb torre de guaita a dalt de tot. Tornem a continuar per la pista, ara en pujada i entre camps de cirerers i acabem trobant una altra pista travessera. Girem fort a l'esquerra en sentit nord-est i la pendent es fa més suau, camí del turó de Noè, que el deixarem una mica a l'esquerra. Més endavant veurem senders que, en comptes d'anar per la pista, ens permeten caminar entre els arbres. El sender està marcat amb senyals de pintura groga, un cercle, que hem de seguir. Este sender ens porta a la pista que be del turó Roig i enllaça amb el coll Safiguera. Aquesta pista és el Gr5 i, seguint-la, ens portaria directament a la creu de Canet o Pedracastell però en aquest cas anem en sentit contrari per prendre un sender que deixa el GR en baixada i sentit sud, que ens baixa al sector anomenat el Rocar i més endavant creuar el rial del Rocar. Aquest sender, clar i fressat però sense senyalització, ens porta a la serra de la Bandera i gira cap a xaloc (sud-est) per deixar-nos en una pista entre el Pedracastell punt geodèsic i el Pedracastell-creu de Canet. Girem primer en direcció al primer, iniciant una fort pujada per pista relliscosa que en pocs minuts ens permet arribar al vèrtex geodèsic del Pedracastell, segons l'ICC. Desfem camí fins tornar a la pista i ara la seguim en sentit garbí (sud-oest) fins enllaçar de nou amb el GR5 abans abandonat. Ja tenim la creu a la vista així que ens dirigim. Vistes, relax, descans, un mos...i la tornada. Un sender clar s'aboca en baixada en sentit sud-oest per fer drecera en busca del GR5. Sortim a aquesta pista però ràpidament l'abandonem per prendre un sender que ens ofereix l'ombre dels arbres. Aquesta sender el seguirem fins que torna a sortir a la pista, en teoria en un punten el qual hauríem de deixar el GR5 i baixar en direcció a can Figuerola, però va ser que no. Ballat en tot el perímetre que impossibilita el pas. Així que no hi cap més opció que seguir la pista en direcció a Canet de Mar. Just quan hem passat per sobre de l'autopista C-32 ens desviem a l'esquerra per iniciar un fort descens, seguint la canalització de gas, fins acabar a l'entrada d'un túnel que ens permet tornar a lliurar l'autopista, ara per sota, i caminar per vorera urbanitzada passant davant d'un club esportiu privat. Més endavant hem de variar l'itinerari previst ja que trobem que el camí a seguir està barrat al pas per una altra tanca així que girem a l'esquerra, a l'alçada d'una gran nau industrial, per dirigir-nos a una rotonda. Quan som, girem a la dreta, en sentit nord-oest, caminant encara per voreres urbanitzades. Així arribem a una altra rotonda, punt al qual hauríem d'haver arribat si els camins haguessin estat oberts. Ens trobem doncs on havíem de ser. Ara tombem a l'esquerra per pista de terra, o asfalt desfet. Més endavant trobem un nus de múltiples pistes. Triem la de més a l'esquerra per seguir el torrent de les Teixoneres. Més endavant deixem de banda dos desviaments, el primer a l'alçada del rial de can Jover i el segon del torrent del Gel i anem recte en direcció a can Pouet. Més endavant trobem un cartell de propietat privada i gos perillós així que seguim per l'esquerra, també en direcció a can Pouet. Passen aquest mas i el següent trencall està senyalitzat amb un cartell de fusta que indica “antic camí dels enterradors” i aquest serà el camí que seguirem per començar a pujar seguint el torrent del Pouet. A mitja pujada observem un desviament a la dreta que haurem de seguir per, després de diverses llaçades del camí, acabar a la pista que, per la dreta, ens portaria de nou al turó del Fangar. Seguim doncs en aquesta direcció però al poc girem a l'esquerra per iniciar el descens per la serra dels Termes. Trobem primer una cadena que barra el pas i seguim el descens per la pista. El següent desviament a la dreta, tot i la cadena que barra el pas, serà el que haurem de seguir així que deixem la pista i ens dirigim a creuar un camp de cirerers, passant per las feixa inferior a la caseta d'estris per dirigir-nos a una altra pista que es veu a l'altre banda dels camps i que està tancada amb uns troncs formant una barrera que es pot lliurar per sota. Aquesta pista és precària al començament però es va clarejant segons anem avançant. Així, voltant el turó del Fangar, sortim de nou a altres camps de cirerers. Seguim en descens entre camps i tanca metàl·lica i hem d'anar mirant per encertar a trobar un corriol, poc visible, precari i sense senyalar, que per la nostra dreta ens ha de permetre escapar de la pista per, després de diverses llaçades, permetre'ns baixar a can Xicoi i sortir de nou al lloc en el qual hem aparcat. És possible que la porta de sortida/entrada a can Xicoi la trobem tancada. Si és aquest el cas, seguint el ballat en sentit a llevant i quan el camp gira a la dreta, trobarem un punt feble a la tanca que ens permet sortir de nou a la carretera i així tornar al cotxe.