Puigsacalm

punts de pas de la ruta:
Coll de Bracons-Roca del Corb-Tossell Petit-Tossell Gros-Pla del faig Gros-Els Clivillers-Puigsacalm Xic-Puigsacalm-Puig dels Llops-Coll del Ferrer-Font Tornadissa-Collada de Sant Bartomeu-Coll de Bracons
Lloc geogràfic: Garrotxa Lloc sortida: Coll de Bracons
Cartografia: Editorial Alpina Mapa: Puigsacalm-Bellmunt
Marca: TwoNaw Model: Anima +
Data: 07/10/2016 Distància**: 9,64 Km
Terreny: Senders fressats Orientació*: Fàcil
Dificultat*: Moderada Esforç*: 3 sobre 5
Senyalització: Parcial, de baixada Fonts: Font Tornadissa
Total: 3 h. 27 min. Caminant: 2 h. 56 min. Parat: 31 min.
Màxima:  1.538 metres Mínima: 1.191 metres Acumulat: 395 metres
Pendent màxim***:
Ratio pujada: 11,17 % Ratio baixada: 7,79 %
*** Dada obtinguda de l'aplicació CompeGPS Land
El Puigsacalm, com a cim emblemàtic de Catalunya que és, és visitat per infinitat de públic. És tant el poder d'atracció d'aquest cim, que es fa difícil anar-hi i no trobar ningú, ni entre setmana sents la solitud. Ja pots fer servir qualsevol dels nombrosos senders que porten al cim que sempre et trobaràs amb algú. Ni les variants més feréstegues, llargues, difícils o amagades es lliuren de les nostres incursions.
Aquesta és una muntanya molt accessible ja que hi ha camins de tot tipus i de diferent dificultat. L'itinerari més normal i fàcil parteix del coll de Bracons, just a la partió de les comarques de la Garrotxa i Osona i per consegüent, de les províncies de Girona i Barcelona. D'aquest punt sorgeix un sender senyalitzat que puja fins al cim i transita per paratges encisadors.
Des del nucli de Joanetes, pertanyent a la Vall d'en Bas, parteixen també diversos camins. Tots demanen més esforç ja que s'ha de superar més desnivell i depenent de l'opció triada, demanaran superar trams equipats, sense complicació si hom hi està acostumat. Per l'altra banda de la muntanya, des de la Vall d'en Bas, al nord, diversos camins hi porten. El més espectacular és el que puja al salt del Sallent per les Escales, sobretot en éèpoques de pluja, o el que passa per les Olletes. Una altra opció, també fàcil, és la que puja al cim des del Platraver, o de Ciuret.
Aquesta vegada, la quarta que hi pujo, vaig triar el coll de Bracons com a punt d'inici. Per no fer el recorregut normal, vaig convèncer els acompanyants per fer una petita variant, una mica més aventurera, fent servir la carena dels dos Tosell i els Clivillers i així donar una mica més d'emoció a la sortida. Tota una experiència per a gent poc acostumada a aquests tipus de terreny.
Proposo començar a caminar des del coll de Bracons.

Cal superar un marge rocós per pujar al lloc al qual hi ha el pal que assenyala el camí a seguir. El camí és clar, tot i endinsar-se en la vegetació. Comencem seguint el camí normal i que es dirigeix a la font Tornadissa però al cap de poc de començar ho deixem ja que agafem un corriol gens evident, i sense marques, que tomba a la dreta per anar pujant per la carena. Guanyant a poc a poc altura passem per la roca del Corb, per pujar a la qual ja hem hagut de superar terreny esquerp. Seguim progressant per sender prou evident i ja ens toca fer servir arrels, herba, cadenes i cordes per pujar als cims següents: el tosell Petit i el Gran, molt a prop l'un de l'altre. Les cordes i cadenes no han de fer por. Estan posades més que res per donar confiança. Ni de bon tros ens trobem en terreny perillós. Una vegada hem fet cim al tosell Gran, la resta de camí és bufar i fer ampolles. Es deixen de banda pendents i corriols estrets i arribem a l'altiplà. Al cap de poc aterrem al collet dels Clivillers. Deixem el camí còmode i senyalitzat i anem a fer una mica més de desnivell ja que pugem, fàcil, al Puigsacalm Xic. Aquest cim és opcional però ja que hi som...
Del cim no cal tornar enrere ja que un sender que transita prop del caire ens permet sortir directament a la farmaciola. D'aquí toca enfilar, per sender força dret, la pujada final al cim del Puigsacalm.
Des del pedró que sustenta el vèrtex geodèsic els ulls s'omplen de paisatge. Tenim molt de territori arreu. És tal la placidesa del moment que el temps passa sense adonar-nos-en.
Toca continuar. Per això anem al següent punt emblemàtic de la contrada. El puig dels Llops. Esperó rocós que sobresurt disparat del vessant de la muntanya. S’hi puja fàcil.
 Ara ja toca tornar. Decidim fer-ho pel camí normal de la font Tornadissa. De camí ens trobem amb una marabunta de mainada que ve de Badalona. Cinc autocars sencers. Estan fent un mos als voltants de la font. Mengen plàtans. Tot i la presència de monitors, deixen la font encatifada de peles. Toca lliçó de civisme i ecologia. No me'n surto. Seguim amb el nostre itinerari i, sempre per camí senyalitzat amb pintura groga i plàstics que havien enganxant els estudiants (que vull pensar que recolliran a la baixada), acabem trobant el camí fet de pujada. Desfent camí acabem de nou a l'aparcament.