Creu de Montagut

cim número 90 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Vilalleons-el Gili-GR2-Collet de la Creu-Creu de Montagut-Santuari de Puig-l'agulla-Vilalleons
Cartografia Ed. Alpina  MapaVall de Sau
Coordenades UTM DatumWSG84
Distància recorreguda 6,3 Km.Temps 1 h. 40 min.
Altura màxima 812 metres   Ascens acumulat   189 metres
Aquesta sortida es pot fer molt més curta ja que des de Vilalleons es pot pujar dret al collet de la Creu. Aquest cim consta als mapes com Puig-l'agulla però segons la llista dels 100 cims és aquest el que hem de pujar. El recorregut no ha de comportar gaires problemes ja que és fàcil de fer, sense esforços remarcables atès l'escàs desnivell que es puja, de fet, es pot plantejar com a ascensió complementària d'altres que es poden fer a la zona, com pot ser la Creu de Gurb. Aquells a qui agraden les pedres curioses poden mirar de trobar la formació dita el Barret, propera a l'encreuament del camí del Geli i el GR2.
Prendrem com a referència la població de Vic. D'allí ens dirigirem a Calldetenes i Sant Julià de Vilatorta. Creuarem aquesta població i per la carretera BV-5202 arribarem a Vilalleons. Crec que el millor és arribar fins al poble i aparcar ja que la carretera és molt estreta i no trobareu lloc per deixar el cotxe a la cuneta.

Tornarem per la carretera uns 730 metres en direcció a Sant Julià fins a trobar el desviament cap al Gili. Per la dreta deixarem l'asfalt i entrarem a una pista de terra ben ampla. Així arribarem al Gili, gran mas de la zona. Sobrepassarem l'edificació i la deixarem a la dreta i continuarem pujant per la pista, entre vegetació, fins a sortir a la pista, que és el GR2. Ens podem apropar al Bolet, però després anirem pel GR2 en sentit sud-est. Deixarem un parell de desviaments per l'esquerra i arribarem al collet de la Creu. Aquí deixarem per la dreta la pista que baixa a Vilalleons i una altra per l'esquerra. Quan hem caminat 330 metres deixarem el GR que segueix per l'esquerra i continuem recte en sentit sud-est. 30 metres més endavant mantindrem la mateixa orientació i deixarem un sender que se'n va per l'esquerra en direcció a l'oest i un altre que ho fa per la dreta. Més endavant, amb el camí girant a poc a poc cap a l'oest deixarem un altre desviament a l'esquerra i acabarem al cim de la creu de Montagut. Per baixar anirem pel camí que surt en direcció al santuari de Puig-l'agulla seguint les marques de pintura. Des del santuari seguirem les indicacions d'un pal senyalitzador que trobem al començament de la carretera que baixa a Vilalleons i baixarem per la pista que ens portarà a la carretera a l'alçada de la riera de Vilalleons. Anirem per la carretera i 600 metres més endavant arribarem a la població i a l'aparcament.