Mola d'Estat

cim número 67 del llistat dels 100 cims de la FEEC  zona de descàrrega d'arxius

Farena-PR C-20-la Bartra-font Freda-Ref. els Cogullons-colletó d'en Serra-clot del Llop-mola dels Quatre Termes-taula dels Quatre Batlles-mola d'Estat-coll de Viladecabres-mola de la Roquerola-carena de la mola fins enllaç amb camí-mas del Roquerol-font del mas de Mateu-PR C-20.2 fins a Farena.
Cartografia Ed. Piolet  MapaMuntanyes de Prades
Coordenades UTMDatumWGS 84
Distància recorreguda 14,09 Km.Temps 4 h. 05 min.
Altura màxima 1135 metres   Ascens acumulat   689 metres
Aquesta proposta no és ni millor ni pitjor que d'altres que corren per internet. Tan sols és una més.
Mirant diferents propostes vam triar l'opció de sortir des de Farena, ja que la informació que hi ha sobre aquest llogaret va despertar el nostre interès turístic, tot i que a causa dels esdeveniments patits es va allargar tant el temps del recorregut que no vam poder fer la visita prevista. Podria estendre'm molt lloant els encants de Farena i les muntanyes de Prades, però ja hi ha molta literatura sobre aquest indret a internet, així que aquesta part la deixaré estar i em limitaré a fer un avís per a navegants.
Com que tenim certa experiència gràcies a diverses escapades per aquesta zona ja anàvem una mica previnguts. No hem sigut els primers ni serem els últims a adonar-nos que el mapa de Piolet de la zona –Muntanyes de Prades–reflecteix camins que ja no existeixen. Això pel que fa  a la proposta que nosaltres teníem plantejada. Desconec altres zones que, potser, sí que són correctes. També és cert que si no es té intenció de passar per la mola de la Roquerola, que segons el mapa cartogràfic de l'ICC i confirmat per gent coneixedora del terreny l'associació d'amics de les muntanyes de Prades  és el cim més alt de la comarca de l'Alt Camp, la cosa se simplifica molt. El desviament que permet accedir, pel mig del bosc, al punt més alt de la mola de la Roquerola i es dirigeix al grau dels Escaladors creiem que mor allà. No vam saber trobar un pas que permetés des-grimpar el cingle. Vam voltar a dreta i esquerra i no en vam ser capaços. Tampoc és que sigui gran el problema ja que es pot resseguir tot el cingle fins a trobar de nou el camí que es va abandonar. Altra possibilitat és, una vegada assolit el punt més alt de la mola de la Roquerola, desfer el camí fins al desviament i reprendre el camí que hem fet servir des del coll de Viladecabres. Encara ens vam trobar un altre camí perdut. És el que Piolet diu que des del mas del Roquerol enllaça, per sota el cingle, amb el camí que baixa del coll de Viladecabres per baixar pel barranc de la Font Gran al mas d'en Toni i al toll de l'Olla i Farena. Allà, al mas del Roquerol, vam voltar i voltar fins a l'extenuació, i tampoc ens en vam sortir. Finalment vam optar per abandonar l'itinerari previst i resseguir tot el cingle per sota per anar a trobar el PR C-20.2 a l'alçada de la font d'en Mateu.
Resumint: si no es té intenció de fer el cim de la mola de la Roquerola, que tot sigui dit, no té cap interès paisatgístic, però sembla ser que s'hauria de catalogar com a sostre comarcal de l'Alt Camp (no així com a punt més alt), aquesta proposta no té cap complicació si es fa tal com està reflectida. Seria interessant acabar de confirmar que el camí que enllaça el mas del Roquerol amb el coll de Viladecabres és viable o no. Una vegada a casa, abans de posar-me a escriure aquestes ratlles, vaig confirmar amb Wikiloc amb dos tracks, tres amb el nostre, que es pot resseguir, tot i que sense camí evident, pel que vam veure sobre el terreny. Si s’ajunten els tracks de l'usuari de Wikiloc anomenat GERCA es pot tancar el cercle. Un track és en aquest enllaç. L'altre, en aquest altre enllaç.
Es proposa començar la sortida a la població de Farena, que perteny al municipi de Mont-ral, comarca de l'Alt Camp. Les carreteres d'aproximacio són diverses així que el millor és que cadascú triï l'itenerari que millor s'adapti a les seves necessitats fent servir les eines al seu abast.
Les coordenades del lloc d'aparcament son: 41º18'43.59"N 1º05'06.48"E

Deixo una descripció del recorregut tipus Road-Book a la següent adreça: