Cambra d'Ase

Estació d'esquí de Sant Pere dels Forcats-Bosc de Sant Pere dels Forcats- Circ de Cambre d'Aze-Canal Vermicelle-Cambre d'Aze-Canal Central-Circ de Cambre d'Aza-Estació d'esquí de Sant Pere dels Forcats
Lloc geogràfic: Cerdanya Nord Lloc sortida: Espai Cambre d'Aze
Cartografia: I.G.N Top 25 Série Bleue Mapa: 2250ET
Coordenades:
Datum:
Data: 30/03/2015 Distància**: 10,6 Km.
Recorregut: Circular Índex IBP ** 141
Màxima ** 2.741 metres Mínima ** 1.641 metres Acumulat** 1.210 metres
Pendents
Ratio pujada  ** 24,75 % Ratio baixada ** 21,63 %
Ho sento però ara m'ha donat per fer activitat hivernal i a ser possible provar de fer canals. Així és com vaig fer anteriorment per ascendir al Montmalús, en Andorra, i aquesta vegada l'ha arribat l'hora, per fi, al Cambra d'Ase, Cambre d'Aze a la Catalunya del Nord. I per acabar-ho d'adobar, ja posats, res de pujar al cim de manera còmoda. Res d'això. Volia pujar-hi pel corredor Vermicelle. És tan fàcil... ¡¡¡Ostres amb la facilitat!!! Tècnicament cap complicació, però físicament...Això ja és un altre ciri. A aquest cim, com a tots, es pot pujar de moltes maneres, per diferents vessants i amb diferents dificultats, a qualsevol època de l'any, però sembla ser que a l'hivern i per les diferents canals que pugen pel nord és la tria preferida. Infinitat de ressenyes narren l'ascens per aquesta banda. La aproximació a la base de les parets, al circ de Cambre d'Ase, espectacular, és monòtona i amb certa duresa ja que es fa seguint les pistes d'esquí de Sant Pere dels Forcats, a la Cabanassa. Si no es vol pujar per les canals es pot pujar per les carenes oest o est i estalviar pistes, però no és el nostre cas. Jo aconsello seguir sempre la pista més pendent per arribar fins el final del telecadira, únic, de les pistes i fer un últim repetjó per assolir la base del circ de Cambra d'Ase. No ficar-se mai al bosc fent cas de senyals ni traces d'esquí ja que no estalviareu esforç i acabareu esgotats per, total, tornar a sortir a pista just a l'alçada del final de telecadira. Aquest punt és perfecte per recuperar l'alè. Espectacular ¿Ja ho havia dit? Bé, doncs ara dic impressionant. El circ, tot i el dia gris, es veu immens. Les parets semblen murs verticals que barren el pas a tot aquell que no domini les tècniques d'escalada, però res més lluny de la realitat. A simple vista es veuen les diferents canals que permeten conquerir la carena. La central, la més evident. A la seva dreta destaca la canal del Gigoló i encara més a la dreta la Vermicelle. Entre mig hi han d'altres, com el corredor Celestial, la Bougnagas, l'Énclair i l'esperó Nord aquestes més difícils de localitzar sobre el terreny i alguna dificultat més alta. A l'altra banda del Cambre d'Aze, al nord-est, e invisible des del circ, hi ha també la canal Caro-line, espectacular també des del cim. Per fer l'aproximació al punt d'inici de la caminada hi ha que tria l'estació d'esquí d'Eyne 2600. Penso que és la millor opció ja que aquesta es troba 200 metres més amunt que la de Sant Pere dels Forcats així que l'aproximació serà més còmoda. Aquest punt d'inici està bé si es pensa pujar per la carena fins el cim occidental i baixar per qualsevol de les canals (central o Vermicelle), que també és una molt bona opció.
Primera població de referència...Puigcerdà. Creuarem la «frontera» i entrarem a Bourg-Madame. Conduirem per la N-116 fins arribar al Col de la Perxa i uns metres més endavant trobem el desviament de la Cabanasse. Haurem de conduir uns 19 km. des de la frontera. Quan trobem el desviament deixem la carretera N-116 i prenem, a la dreta, la carretera D-10. Quan som a la Cabanassa girem a la dreta seguint ja les indicacions de les pistes d'esquí. Aparquem quan s'acaba la carretera, als peus de les pistes d'esquí.

Res d'especial. El millor és seguir les pistes d'esquí mirant de no perdre de vista el telecadira de Mouli (Télésiège du Mouli) que puja fins el final de les mateixes. Per això remuntaren la pista vermella anomenada «Record» fins que es troba amb la pista verda «Château d'Eau» i més amunt amb la «Pla Ecole». En aquest punt trobem el telearraste del Pla (TélésKi du Pla) i la pista blava «Roc Rouge». Seguirem les traces deixades per la gent que ens haurà precedit en caminades anteriors i arribarem al circ de Cambra d'Ase i a la base de les parets. Veurem de forma diàfana la canal Central, o Ampla. Cap a la nostra dreta localitzarem també fàcil la canal Gigoló. Encara més a la dreta i no tan clara veurem l'inici del corredor Vermicelle. Impressiona la seva aparent verticalitat. Poc més a explicar fins sortir a dalt de la carena. Fora raquetes i vestir l'equipament alpí. No cal anar encordats així que arnés i corda són prescindibles. Casc, important. Piolet imprescindible, per seguretat. Millor dos piolets, per comoditat. Estrènyer les dents i cap amunt. Sense pressa, que el pendent i l'esforç són considerables. Cap dificultat tècnica, però sí física, al menys per a mi. Es puja. Jo vaig pujar així que penso que tothom és capaç de fer-ho. Tan sol cal no pensar massa ni mirar molt cap a dalt. Cal superar 250 metres de desnivell, amb uns pendents d'entre 40º/55º i ja som a dalt. Satisfacció plena quan es recupera l'alè. Vistes impressionants...Si el dia ho permet. En el nostre cas bé cap al sud però molt ennuvolat cap al nord. El vent acostuma a bufar fort en la carena així que poc respir. Encaminem les nostres passes cap al sud-est, seguint la carena en busca de l'altre objectiu del dia. El cim del Cambra d'Ase. Deixem el cim occidental, que el tenim molt a prop, però preferim estalviar forces per la baixada. Anem fent carena de forma fàcil. A l'estiu, sense neu, s'ha de superar una curta i fàcil cresta. Amb neu no ens adonem. Sí que trepitgem estretes arestes però sense problemes. Quan passem de llarg la canal Central girem en sentit nord-est per encaminar-nos al cim. Arribem a la creu, fem les fotos obligades, registrem el waypoint i reculem, que bufa fort, amb ratxes que ens fan perdre l'equilibri. Desfem les passes fins la canal Ampla, o central. Es veu, des de la carena, de dalt cap a baix, molt vertical, però la entrada es veu molt bé i de forma clara i fàcil davallem fent llaçades, voltes maries dirien els esquiadors, per evitar la verticalitat, però anem agafant confiança i les llaçades es tornen línia recta. De tant en tant, fins i tot, ens atrevim a lliscar de cul, però la velocitat que agafem ens fa dubtar d'arribar íntegrament a baix així que el seny s'imposa. Quan ja som a baix del tot enllacem, tard o d'hora, amb el camí fet de pujada així que ja tan sol ens restarà desfer camí, girant el cap de tant en tant per gaudir del recorregut fet amb al satisfacció de la prova superada. La baixada però es fa llarga i feixuga així que encara ens caldrà tenir el cap fred per tal d'evitar relliscades que ens puguin portar maldecaps.