Tuc de la Cometa

punts de pas de la ruta:
Fita Alta;Barranc del Pletiu de les Ordigues;Collada de Plan de Cabanes;Tuc de la Cometa;Cap de la Muntanya de Saurí;Tossal dels Altars;Fita Alta
Lloc geogràfic: P.N. Alt Pirineu Lloc sortida: Llessui
Cartografia: Editoril Alpina Mapa: P.N. Alt Pirineu
Marca: TwoNaw Model: Anima +
Data: 25/08/2016 Distància**: 9,86 Km.
Terreny: Obert. Muntanya sense vegetació Orientació*: Fàcil
Dificultat*: Baixa Esforç*: 3 sobre 5
Senyalització: No Fonts: Si
Total: 3 h. 23 min. Caminant: 2 h. 50 min. Parat: 33 min.
Màxima:  2.499 metres Mínima: 1.955 metres Acumulat: 689 metres
Ratio pujada: 15,09% Ratio baixada: 14,68%
Aquest cim és un de tants que no faries mai si no fos perquè figura a una llista, en aquest cas al repte de la FEEC. És un cim que es troba a l'ombra de l'anomenat «senyor del Pallars», altrament conegut oficialment amb el nom del Montsent de Pallars, i que dóna la circumstància que també és a la llista del repte. Aquesta diferent catalogació d'interès fa que el Montsent figuri amb moltes més validacions, amb diferència, que el tuc de la Cometa. I és una pena, ja que ambdós cims es troben molt a prop l'un de l'altre i amb una mateixa caminada és possible assolir-los tots dos. Problema de planificació?
També he de dir, en descàrrec de tots nosaltres, que no atrau gaire la idea de desaprofitar esplèndids recorreguts circulars per fer dos cims alhora, a no ser que es vulgui fer una gran caminada. A mi em va passar el mateix i vaig haver d'anar dues vegades a la zona. La caminada del Montsent ja va ser explicada al seu moment i té la seva crònica. Ara toca centrar-se en el tuc de la Cometa.
Aquest cim, com ja he dit, no deixa de ser una cota secundària que es desprèn del vessant sud del Montsent de Pallars i tampoc és que sigui el punt més alt d'aquest cordal, ja que ho és l'anomenat cap de la Muntanya de Saurí (Alpina) o lo Tossal (ICC), però és el destí que la FEEC ha triat per al seu repte, potser perquè, en teoria, al cim hi ha un vèrtex geodèsic. Jo, l'agost del 2016, no el vaig veure. Sí que és cert que des del punt culminat, s'albira un gran horitzó. El dia que jo vaig anar-hi vaig poder gaudir d'unes excel·lents vistes que van permetre'm veure fins i tot Montserrat, amb el Pedraforca gairebé en mig de la visual, una mica amagat al darrere de la serra del Cadí. Espectacular. Per descomptat que moltes altres muntanyes s'abasten, però no sóc dels que els agrada enumerar-les.
Per fer el cim existeixen multitud de possibilitats amb diferents nivells de dificultat. Jo vaig triar una circular que m'ocupés una matinal, ja que tenia companyia esperant-me a Sort. Ho vaig plantejar amb una baixa dificultat i distància mitjana, ja que a la tarda, després de dinar, tenia pensat fer també el cim de lo Calbo, aprofitant la facilitat d'aproximació que ofereix una pista de muntanya que puja fins al mateix cim.
Una pista de terra, apta per a turismes, si es fa a poc a poc, permet pujar des de Llessui fins a les antigues instal·lacions de les abandonades pistes d'esquí d'aquesta població, pertanyent al municipi de Sort. També, si es vol fer més curta la caminada i de forma lineal, es pot pujar fins a prop de la collada del Triador i fer un anar i tornar seguint tot l'ample cordal.
Proposo començar a caminar des de lo que en el seu dia va ser l'edifici de serveis de l'estació d'esquí de Llessui.

Per la part S de l'abandonat edifici terminal de l'estació neix una pista que haurem de seguir, en lleuger ascens, fins que trobem un trencall. Deixem la branca que segueix pujant i prenem el desviament de l'esquerra, que comença a perdre alçada i es dirigeix al barranc del pletiu de les Ordigues. Les seves aigües passen filtrades per sota de la pista i seguim el descens en cerca d'una cabana que fa una estona que veiem. Uns metres abans d'aquesta cabana, al revolt de la corba que la precedeix, hi ha una font d’on sembla que raja bona aigua, ja que un pastor se’n proveïa. Continuem amb el descens i el camí es dilueix en una zona en la qual les ovelles passen llargues, pel que sembla, grans estones. Passem a gual el barranc sec del Portell i... campi qui pugui. Es tracta de superar el rocall del pletiu de les Ordigues i encaminar les nostres passes a la recerca de la collada de pla de Cabanes. Quan hi som, del que es tracta és de fer pujada directa pel llom de la carena i voltar, per la banda que es desitgi, el cap de la coma Llobatera (ICC). En el meu cas vaig optar per anar a fer també el cap de Cabrità, però aquest és opcional. Al turó de la Cometa s'hi arriba fàcil. El cim s'identifica per un munt de pedres amuntonades al lloc al qual se suposa que hauria d'haver-hi el vèrtex geodèsic. Ni el piló ni la base hi són, però el cim és clar. Les vistes són magnífiques, si el dia ho permet. Havent gaudit de l'espectacle, el camí a seguir s'intueix clarament. Tenim al davant un amplíssim cordal solcat per una pista que porta fins al final d'una línia d'arrossegament de la capçalera de les pistes d'esquí. No cal seguir per la pista. Anem pel suau llom herbat caminant a la vora de la mateixa. Segons l'ICC anem passant pel Bony, de 2.446 metres (un més que el tuc de la Cometa), lo Tossal, de 2.494 metres, i punt culminant del cordal, que superem sense esforç i seguim, ara en direcció al bony dels Altars, o tossal dels Altars, per a l'editorial Alpina. Aquest també és opcional, però ja que hi som...
El descens en cerca del cotxe està clar. Seguir els pilons de l'arrossegament fins a acabar a l'aparcament.